Spring naar content

Alarmbellen, ach en wee geroep. We slapen zo slecht. De dokter moet het oplossen, dus naar de slaapkliniek en speuren aan de oorzaak: geen melatonine aanmaak? slaap apneu? Rusteloze benen? ADHD? Kun je slapeloosheid ook zelf misschien oplossen? Wat zijn de oorzaken, maar vooral wat zijn de oplossingen?

  1. De nummer 1 oorzaak van slecht slapen is: je zorgen maken over slecht slapen. De overtuiging is: als ik slecht slaap dan functioneer ik de volgende dag niet.
    Oplossing: geef jezelf ’s morgens een cijfer voor hoe je hebt geslapen tussen de 0 en de 10. Bijvoorbeeld 0 bar slecht, 5 matig 10 uitstekend. Geef jezelf ’s avonds een cijfer voor hoe je hebt gefunctioneerd. Conclusie soms slaap je slecht en functioneer je goed en soms slaap je goed en functioneer je slecht.
  2. Oorzaak nummer twee is de opvatting: als je slecht slaap en tegen de morgen in slaap valt,  dan moet je nog even blijven liggen. Alle slaap is meegenomen
    Oplossing: gewoon op tijd uit bed. ’s Avonds wat eerder je mandje in.
  3. Oorzaak nummer 3 is de gedachte dat je niet mag opstaan als je bijvoorbeeld om 5 uur al wakker bent.
    Oplossing: gewoon om 5 uur opstaan. Ga iets doen. ’s Avonds wat eerder je mandje in.
  4. Oorzaak nummer 4. Pillen slikken, structureel 4 of meer glazen alcoholische drank gebruiken.
    Oplossing: pillen laten staan, na 18.00 geen of maximaal 1 glas alcoholische drank
  5. Oorzaak nummer 5. Zo laat mogelijk naar bed gaan, omdat je toch niet kunt slapen
    Oplossing: Op de gewone- en zoveel mogelijk dezelfde tijd je mandje in.
  6. Oorzaak nummer 6. Zoveel mogelijk je best doen om te kunnen slapen, ademhalingsoefeningen, yoga, slaap ritueel.
    Oplossing: slaap komt vanzelf of komt niet. Hoe meer dat je je ermee bemoeit, hoe kleiner de kans dat je vanzelf in slaap valt.
  7. Oorzaak nummer 7. Kostte wat kost voorkomen dat je overdag een dutje doet
    Oplossing: alle landen rond de Middellandse zee houden een siësta. Toch pitten ze prima. Wij zijn zo gek dat we 16 uur op en actief willen zijn en daarna 8 uur plat en slapen
  8. Oorzaak nummer 8 Niet te hard werken, rustig aan doen
    Oplossing: hard werk, lekker druk zijn. Hoe minder je doet, hoe moeier je wordt. Je hebt meer tijd om na te denken en je zorgen te maken. Zorgen maken en lekker pitten gaan niet samen.

Conclusie
De belangrijkste oorzaak van slapeloosheid is het niet kunnen organiseren van zorgeloosheid in combinatie met lekker druk zijn. De belangrijkste slaap medicatie zit in je eigen broekzak. Het is de afwisseling inspanning en ontspanning. Met andere woorden: Sporten, lol maken, bidden, genieten van spijs en drank, van muziek, van stilte, van intimiteit afwisselen met je taken en verplichtingen.

Slaap lekker!!

Scroll naar boven